Jak si s dětmi hrát

12 tipů, jak se zabavit s dětmi doma

12 tipů, jak se zabavit s dětmi doma

Je rozdíl mezi tím „zabavit děti“ a „zabavit se s dětmi“. Někdy zatoužíme po tom, aby to, čím děti
bavíme, bavilo i nás. Takový společně strávený čas se může stát relaxací, uvolněním a zároveň
pěknou vzpomínkou. Jak na to?
 
Psychická příprava: Co vás bavilo, když jste byli malí?
 
Jistě je mnoho moderních a nových činností, které baví i dospělé, ale není vůbec od věci se rozpomenout na to, co vás bavilo, když jste byli malí. Že to je těžké rozpomínání? Tím víc se do něj dejte, protože tím zjistíte, že i vy sami jste studnicí nápadů a hravosti.
Dospělí si skutečně zapomínají hrát, je třeba si znovu osvojit radostné nahlížení na činnost, kterou právě s dětmi děláme.
P.S.: A na chvíli vypnout hlavu plnou všednodenních starostí.
 
PEXESA, KARETNÍ A DESKOVÉ HRY
 
Zkuste i jednoduché pexeso nebo další deskové i karetní hry. Přitažlivost pro dospělé zvýší, když si stanovíte „cenu pro vítěze“(bude mít vanu plnou pěny, nějaké mlsání, večeři na přání), nebo „trest pro poraženého“ (kdo prohraje, uklidí, vyluxuje, umyje nádobí). Máte-li hry rozložené do vícero dnů, klidně uspořádejte turnaj a výsledky sčítejte, zvýší to napětí.
 
Do této hry můžete zapojit i mladší děti.
Závody zvířátek
 
ZALISTUJTE KUCHAŘKAMI A… zkuste něco nového
 
Často máme doma horu kuchařek, ale vaříme z nich? Je čas to napravit! Namlsejte se na obrázcích a
pak nějaký nový recept jednoduše zkuste. Čím bláznivější recept, tím lépe!
 
PEČUJTE O POKOJOVÉ KVĚTINY
 
Užitečné s příjemným. Je čas přesadit pokojovky, otřít jim prach a dát květinkám péči, jakou si
zaslouží. Snadno množitelné rostliny rozsaďte, dejte do vody oddenky.
 
ÚKOLY na pokračování
Vymyslete si hru. Rozmístěte po bytě lístečky s drobnými úkoly, které vedou vždy k dalšímu lístku. Na úplném konci bude odměna. Nechte děti vymýšlet své trasy pro vás a trénovat si tak logické myšlení.
 
HRY na obchody
Je čas otevřít si knihkupectví nebo obchod s kosmetikou. Rodiče u takové hry zjistí, kolik nepřečtených a vzácných knih vlastně mají. Nebo kolik kosmetiky, která by už potřebovala vyhodit. my jsme třeba doma vyrobili z dřevěných bedýnek prodejní stánek. Video najdete tady.
 
HRY S MODELÍNOU, která bude zdobit Zapomeňte na chvíli na to, že modelínová zvířátka musíte zase sbalit a zničit. Vezměte nyní modelínu jako něco, z čeho vytvoříte cosi trvalého. Vezmete-li na pomoc i lepící pistolku, můžete modelínou ozdobit květináče nebo skleničky po kompotu či jogurtu (vzniknou z nich vázičky na drobné květinky). tady je jedna skvělá sada.
 
TVŮRČÍ MALOVÁNÍ na prostěradla
 
Nemusíte mít ani barvy na textil, stačí obyčejné vodovky, temperky či jiné barvy (tlusté fixy). Zábavou bude to, že na chráněném povrchu (třeba igelit na podlahu) rozložíte staré, již vyřazené prostěradlo.
 
Další tipy s prostěradlem:
 
- Udělejte si bunkr, pamatujete, jaké to bylo?
- Vezměte si provázky, barvu na textil a udělejte si batiku
- Rozstříhejte ho na proužky a utkejte si kobereček před vanu
 
A když už jsem u malování:
- Malujte na kameny, hezky ozdobí květináče, truhlíky, skalky nebo zahrady
- Pomalujte staré skleničky, sklenice od zavařenin, jogurtů
Hrajeme si doma - Míchání barev

Hrajeme si doma - Míchání barev

Chytrá opička je tu s dalším tipem, jak se doma zabavit s dětmi. Tentokrát se podíváme na to, jak se míchají barvy. Ukažte dětem, jak se míchají jednotlivé barvy a z jakých základních barev vznikají. 

Podívejte se na jednoduchou tabulku míchání barev a vyzkoušejte ji společně s dětmi. Stačí k tomu vodové nebo temperové barvy.

h5e76140118df3-michej-barvy-s-chytrou-opickou-1

Míchání barev - tip na aktivitu

Natočili jsme jednoduché video, jak si hrát s barvami. nalijte do talíře nebo misky olej. Smíchejte temperu s vodou a pomocí pipety nebo stříkačky vytvořte na hladině barevné kaňky. Můžete si s nimi hrát a pozorovat, jak se barvy míchají.

Jak si hrát s miminkem?

Jak si hrát s miminkem?

95c124dd4b42f7-child-2916844-1280

Maminky se nás často ptají, jak zabavit malé miminko? Jde to! Líbí se mu barvičky, hudba a doteky. A hlavně pocit bezpečí. Větší děti už se postupně otevírají světu a tedy i hračkám. To jsou hlavní kritéria pro výběr aktivit pro ty úplně nejmenší. Mějte však s miminkem trpělivost v prvních šesti týdnech. V tu dobu jsou všechny hračky ještě pouhou dekorací, protože tu neúžasnější hračku má miminko na dosah pořád. Je to jeho maminka.

Věk 0-3 měsíce: Maminka, jenom maminka!

95c1251b999fe7-baby-743247-1280-1

Její vůně, její hlas, její teplo a její ňadra, jež mu dávají potravu. Pouhý oční kontakt, mluvení a mazlení se s ním, je pro dítě v tuto první dobu po narození tím nejpřirozenějším stimulem. S přibývajícími týdny, jak se mu zlepšuje zrak, ho zaujmou samozřejmě takové věci jako je hrazdička, hračky v jeho blízkosti, ale ještě je příliš neobratné, než aby si s nimi dokázalo samo hrát. Ale zato vaše ruka, prsty, vlasy, brýle, váš řetízek na krku: to jsou nejúžasnější věci, které může do svých ručiček vzít a fascinovaně si je prohlížet.

V tuto chvíli postačí, když bude mít bezpečné místo, odpočinek a spánek, bezpečnou maminčinu náruč a k dispozici její hlas a něžnou ruku.

Věk 3-6 měsíců: Už vidím a cílím

65c1250000b425-miminko

V tuto dobu je miminko již schopno cíleně zaměřit svou pozornost i oční kontakt na hračky ve svém okolí. Záhy pochopí, že když natáhne ruku, k něčemu se dostane a ono je to velice zajímavé! Hrazdičky a hrací deky jsou pro tuto dobu ideální. Ovšem sále platí, že dítě potřebuje plnou podporu svých rodičů, nevydrží v bdělé pozornosti moc dlouho a záhy se unaví, nebo se začne nudit. Už je to také doba, kdy si dítě zajíždí nějaký režim a je schopno alespoň v náznacích rozlišovat začátek dne, konec dne a čas na spaní.

Děti také milují nošení po bytě a ukazování věcí. Tu a tam si na něco sáhnou, pozor, už ale také strčí do pusinky...to by, kdyby záleželo na miminku, byla jeho nejoblíbenější náplň dne. S tím, jak se děti blíží prvnímu půlroku, začínají mít zájem o své okolí víc a víc. Milují zvuky, a tak dítěti uděláte radost měkkými zvukovými hračkami. Také chrastítkadřevěné elastické kroužky jsou v tomto věku tou nejlepší volbou. Ukazujte dětem, mluvte na ně. Vysvětlujte a ukazujte souvislosti.

Věk 6-12 měsíců: Ono to funguje!

Skvělé jsou hračky do vany! Lodičky, zvířátka nebo i obyčejné mističky, kterými si lze přelévat vodu sem a tam. No jen to zkuste miminku jednou ukázat. Rozhodně se v tuto dobu už bude snažit nejen vodu cíleně vylít, ale také soustředěně nabrat.

Jinak si už spolu můžete začít skládat první kostky, kostkovou věž z kostek z pevného kartonu a schovat dovnitř zvířátko, první maličké farmy složené z velkých kusů. A proč nakonec neudělat farmu i z plyšáků? Stačí k tomu papírová krabice a třeba několik zvířátek nebo chrastítek! Rázem dostanou nový glanc, protože se začnou schovávat do krabic, "chodit domů" a opět vybíhat ven? Mamko, jak ty to jenom děláš! Ve tvých rukou farma žije!

Jak se bude věk blížit jednomu roku, objeví dítě i radost z boření. To je schopnost, která způsobí hodně radosti a chuti ji opakovat ve chvíli, kdy ji v sobě dítě objeví. Dopřejte mu ji s různými skládačkami a kostkami a počítejte s tím, že u toho bude hodně rachotu a smíchu.

Velmi oblíbené jsou také zvukové dřevěné kostky, každá vydává jiný zvuk, dají se na sebe stavět a můžete je pořídit v motivu farmy, safari či mořského světa.

Malé děti také milují, když jim hrajete na hudební nástroje, takové rumba koule jsou úplně ideální.

Hra s barvami a jak se s nimi učit!

Hra s barvami a jak se s nimi učit!

Hra s barvami a jak se s nimi učit!

Uvědoměle začínají děti rozeznávat barvy v průměru mezi druhým a třetím rokem života. Do té doby se nijak neznepokojujte, pokud vašemu dítku barvy nic moc neříkají. Do té doby je na světě přece tolik zajímavějších věcí! Něco jiného ale je barvy pojmenovat a určit – spojit si určité slovo s barevným odstínem, případně rozeznávat tmavý či světlý odstín a pojmenovat ho, a něco jiného je barvy vůbec rozeznat.

Pokud si chcete být jisti, zdali vaše dvou nebo tříleté dítko není barvoslepé, použijte jednoduchý test:

Hromádkování!

Mohou to být malé hračky, kolečka vystříhaná z barevných papírů nebo nějaké figurky, cokoliv, kde jsou smíchány barvy. Hru můžete oživit klidně tím, že barvu pojmenujete hravě – ostatně, většina rodičů tak začíná s barvami – tohle je travičková, tohle banánová… Velikost zařazovaných figurek nebo kartiček by měla odpovídat věku, starší děti, kolem dvou let už potom můžete skvěle zabavit třeba touto duhovou hrou – kde se zbystří mozek i tím, že barvy rovnou ukazují i na předměty, ovoce, zeleninu patřičné barvy.

Super – je jasné, že dítě barvy rozeznávat umí!

Ale co když ne?

Barvoslepost není zas tak vzácnou, jak se může zdát. A na druhou stranu, s barvoslepostí se dá celkem dobře žít. Dokonce se říká, že všichni muži jsou tak trochu barvoslepí, což vlastně vystihuje nejlehčí formu barvosleposti: neschopnost rozeznat jemné odstíny barev, například lilová a fialová, tyrkysová a zelená, modrá. Lehčí formy barvosleposti se pak projevují tím, že dítě považuje za jednu barvu tmavě zelenou a tmavě modrou. To jsou ale problémy, se kterými nemá smysl se zabývat dříve než po třetím roce života. V tu dobu se už můžete poradit i s pedagogickým pracovníky ve školce.

Vezměte to rovnou i s logickým myšlením a smyslem pro krásu

Vždyť co by byl svět, kdyby v něm nebyly barvy. Jakmile začnete s dítětem objevovat báječný svět barev, vezměte to rovnou i s logikou a rozvojem tvořivosti. Coloformix je vhodnou didaktickou hrou, která vám s obojím pomůže a zabaví i dospělé:

https://www.chytraopicka.cz/p/didakticka-hra-djeco-coloformix-barvy-a-tvary

Nebo chcete něco klidnějšího? Třeba vhodného i pro sbalen na cest? Pak zkuste tuhle hru, lepí se na ní samolepky na patřičné kartičky. Tvůrčí uspokojení z dokonaného díla bude zaslouženou odměnou, navíc tato hra parádně rozvíjí i soustředění.

Chcete ukázat, jak se barvy míchají? K tomu nám pomůže tato kreativní samolepková sada s kolečky nebo čtverečky.

Jak si hrát s miminkem?

Jak si hrát s miminkem?

95c124dd4b42f7-child-2916844-1280

Maminky se nás často ptají, jak zabavit malé miminko? Jde to! Líbí se mu barvičky, hudba a doteky. A hlavně pocit bezpečí. Větší děti už se postupně otevírají světu a tedy i hračkám. To jsou hlavní kritéria pro výběr aktivit pro ty úplně nejmenší. Mějte však s miminkem trpělivost v prvních šesti týdnech. V tu dobu jsou všechny hračky ještě pouhou dekorací, protože tu neúžasnější hračku má miminko na dosah pořád. Je to jeho maminka.

Věk 0-3 měsíce: Maminka, jenom maminka!

95c1251b999fe7-baby-743247-1280-1

Její vůně, její hlas, její teplo a její ňadra, jež mu dávají potravu. Pouhý oční kontakt, mluvení a mazlení se s ním, je pro dítě v tuto první dobu po narození tím nejpřirozenějším stimulem. S přibývajícími týdny, jak se mu zlepšuje zrak, ho zaujmou samozřejmě takové věci jako je hrazdička, hračky v jeho blízkosti, ale ještě je příliš neobratné, než aby si s nimi dokázalo samo hrát. Ale zato vaše ruka, prsty, vlasy, brýle, váš řetízek na krku: to jsou nejúžasnější věci, které může do svých ručiček vzít a fascinovaně si je prohlížet.

V tuto chvíli postačí, když bude mít bezpečné místo, odpočinek a spánek, bezpečnou maminčinu náruč a k dispozici její hlas a něžnou ruku.

Věk 3-6 měsíců: Už vidím a cílím

65c1250000b425-miminko

V tuto dobu je miminko již schopno cíleně zaměřit svou pozornost i oční kontakt na hračky ve svém okolí. Záhy pochopí, že když natáhne ruku, k něčemu se dostane a ono je to velice zajímavé! Hrazdičky a hrací deky jsou pro tuto dobu ideální. Ovšem sále platí, že dítě potřebuje plnou podporu svých rodičů, nevydrží v bdělé pozornosti moc dlouho a záhy se unaví, nebo se začně nudit. Už je to také doba, kdy si dítě zajíždí nějaký režim a je schopno alespoň v náznacích rozlišovat začátek dne, konec dne a čas na spaní.

Děti také milují nošení po bytě a ukazování věcí. Tu a tam si na něco sáhnou, pozor, už ale také strčí do pusinky...to by, kdyby záleželo na miminku, byla jeho nejoblíbenější náplň dne. S tím, jak se děti blíží prvnímu půlroku, začínají mít zájem o své okolí víc a víc. Milují zvuky, a tak dítěti uděláte radost měkkými zvukovými hračkami. Také chrastítkadřevěné elastické kroužky jsou v tomto věku tou nejlepší volbou. Ukazujte dětem, mluvte na ně. Vysvětlujte a ukazujte souvislosti.

Věk 6-12 měsíců: Ono to funguje!

Skvělé jsou hračky do vany! Lodičky, zvířátka nebo i obyčejné mističky, kterými si lze přelévat vodu sem a tam. No jen to zkuste miminku jednou ukázat. Rozhodně se v tuto dobu už bude snažit nejen vodu cíleně vylít, ale také soustředěně nabrat.

Jinak si už spolu můžete začít skládat první kostky, kostkovou věž z kostek z pevného kartonu a schovat dovnitř zvířátko, první maličké farmy složené z velkých kusů. A proč nakonec neudělat farmu i z plyšáků? Stačí k tomu papírová krabice a třeba několik zvířátek nebo chrastítek! Rázem dostanou nový glanc, protože se začnou schovávat do krabic, "chodit domů" a opět vybíhat ven? Mamko, jak ty to jenom děláš! Ve tvých rukou farma žije!

Jak se bude věk blížit jednomu roku, objeví dítě i radost z boření. To je schopnost, která způsobí hodně radosti a chuti ji opakovat ve chvíli, kdy ji v sobě dítě objeví. Dopřejte mu ji s různými skládačkami a kostkami a počítejte s tím, že u toho bude hodně rachotu a smíchu.

Velmi oblíbené jsou také zvukové dřevěné kostky, každá vydává jiný zvuk, dají se na sebe stavět a můžete je pořídit v motivu farmy, safari či mořského světa.

Malé děti také milují, když jim hrajete na hudební nástroje, takové rumba koule jsou úplně ideální.

Příliš mnoho hraček? Chyba!

Příliš mnoho hraček? Chyba!

Příliš mnoho hraček? Chyba!

Pamatujte si jedno základní pravidlo: Čím méně hraček dítě má, tím větší a kvalitnější citový vztah si k hračce vytvoří. Velké množství hraček, ve kterém ztrácíte přehled jako rodiče, totiž už dávno není přehledné ani pro samotné dítě. Dítě je uvrženo do chaosu, do nejistoty. Nudí se, hraček si neváží a nepoutá je k němu žádný cit. To věru není dobrá investice do života.

b5e10ea847f921-prilis-mnoho-hracek2

Podporuje to posléze laxnost, neefektivitu veškeré činnosti, kterou dítě dělá, bezcílnost a dalo by se říci, že dítě se tím učí, že nic na světě nemá cenu natolik, aby stálo za to bojovat. To se může v nejrůznějších fázích života i jeho oblastech negativně projevit. Pěstujeme v něm konzumní způsob života, neúctu k životu jako takovému. Mějte pořád na paměti, že hračky jsou jako lidi.

RETRO: Jak jste na tom byli vy?

Vzpomeňte si na své vlastní dětství. Málokdo za této doby oplýval obrovským množstvím hraček. Většinou jsme jich měli pár a o to více jsme si s nimi hráli. Většinou si ještě dnes na některé s nostalgií vzpomínáte, pamatujete a možná byste dodnes uměli popsat každý detail, každý škrábanec a každou známku opotřebení nebo jen barvu očí vaší nejoblíbenější panenky.

Dopřejte tento pocit i svým dětem…

Pokojíček plný hraček, ale dítě utíká k mobilu nebo tabletu

Typickým obrazem přesycení hračkami je chvíle, kdy má dítě plný pokoj hraček, ale přesto tráví čas u jakékoliv formy virtuální reality. Fakt, kdy se hračky válejí zaprášené, neuklizené a často ani dítě neví, kde je nechalo. Budu-li mít svoje hračky ráda, budu se o ně starat, ne? Bude mi vadit, pokud ji někde zapomenu… Dítě k virtuální realitě utíká proto, že se cítí v chaosu v reálném světě.

b5e10ea8583a2a-prilis-mnoho-hracek

Rázný krok a návrat k přirozenosti

Je čas s tím skoncovat. Zkuste s dětmi hračky přebrat. Nekompromisně vyhodit ty, které jsou rozbité a nekvalitní. Tohle je nešvar, který tomuto problému doslova nahrává. Málokterá hračka vydrží delší zacházení a tak se často stává, že vánoční dárky končí v koši už na Nový rok. Všechny tyhle hračky „na ozdobu“ vyhoďte, rozlučte se s nimi a už se k nim nikdy nevracejte. Za prvé do nich investujete zbytečné peníze a za druhé, mne vždycky trhalo srdce hračky vyhazovat rozbité. Málokterá jde funkčně opravit a takhle jsem dětem jen ukazovala, že hračka je spotřební zboží… A to se mi nelíbilo.

Hračka je součástí rodiny

To jsem měla v sobě zakořeněno ze svého dětství a věřte, že to dětem přináší pocit stability. Doma je tatínek, maminka, hračky, které umím vyjmenovat. Je nepříjemné, když se členové mé rodiny neustále mění, byť jsou to jenom hračky. Nové hračky mají přicházet po chvíli, kdy se na ně těšíme, kdy je vybíráme a povídáme si o nich. Ne jako rohlík, který ráno koupíme, v poledne zkonzumujeme a zbytek večer vyhodíme.

Probrané hračky potom rozdělte na ty, které už jsou mimo věk vašeho dítěte a které můžete třeba poslat dál, jiným dětem, prodat na bazárku (za peníze si dítě může koupit nějakou jinou), darovat charitě. Děti se tak naučí, že to, co odloží, může ještě dobře někomu posloužit. A že hračky mají i nějakou materiální hodnotu. A nechte si jen ty, které dítě baví, ke kterým má citový vztah a které mají předpoklad, že něco vydrží.

Kvalitní hračka je totiž základem

Těžko budete podobné metody uplatňovat s plastovými hračkami, kde se kolečko od autíčka rázem utrhne. S panenkou, které se po pár dnech používání nečesatelně zacuchají vlasy. Nebo s plastovými atrapami hry na nákup, které se beznadějně rozkutálejí po bytě a ke všemu nepříjemně zapáchají chemickým zápachem.

Základem je totiž hračka, která je hezká, osloví vás i svou kvalitou a tím, že o ní víte, že vydrží. Že podporuje fantazii a že ji budete moci vzít do ruky mnohokrát a nic se na ní negativně nezmění.

Chytrá opička tohle ví, a tak vám na našem eshopu nabízíme právě takové hračky. Ke kterým si vytvoříte citový vztah a které s vámi zůstanou dlouhé měsíce, možná i roky…

Jak si hrát s dvouletým dítětem? Rozvíjejte smysly

Jak si hrát s dvouletým dítětem? Rozvíjejte smysly

Jak si hrát s dvouletým dítětem? Rozvíjejte smysly

Malý dvouleťák je tak trochu v nejhorším věku. Strašně moc by toho chtěl, ale ještě toho mnoho neumí. Z toho vznikají napjaté situace a ono pověstné období vzdoru. Maminky, nezoufejte. Zkusme to třeba tím, že u dítěte rozvineme a zabavíme ho tím, co má pro dítě prostě říz! Smysly. Smyslové hračky a aktivní spolupráce na běžném životě v tomto věku určitě zabodují. My Vám pár našich favoritů ukážeme, ale tady najdete celou nabídku hraček pro děti od 2 let.

Akční hračky, ve kterých se pořád něco děje!

Například tyto dřevěné chrastící duhové kostky v sobě kombinují jak úžasné věci na dívání, tak i možnost s nimi aktivně něco dělat. Skládat je, rovnat, a ano! I bořit! Tato činnost stále u dětí vede, takže se stavebnicemi se u vás může začít trhat pytel. Rozvíjí se prostorová představivost, ale stále zaujmou více kostky barevné a něčím výjimečné. Musí v tom být akce.

Skvělou zábavu přinesou i magnetické stavebnice Smartmax, jejich díly jsou dokonale variabilní, pěkně drží, U nás se nejvíc osvědčil tento vláček plný zvířátek.

První farmáři!

Je to ideální věk stát se poprvé v životě farmářem! . Dřevěný domeček, zvířátka, první chvíle, kdy si může dítě plně uvědomit to, že zvířátka jsou venku, a zvířátka jsou v domečku. A zase venku, a zase v domečku! Možná ho už napadne i to, že jim musí dát najíst. Rozhodně už o tom ale umí mluvit, takže v „samomluvě“ při hraní ho rozhodně podporujte. Anebo se ptejte, povídejte si o tom, jak se zvířátka mají a co asi chtějí dělat. Určitě mají hlad, nebo ne?  Pak je tu velká farmářka maminka, která se o příděly jídla nejen pro zvířátka, ale i pro malého pracovníka, jistě ráda postará. Taková farma je skvělá na nejrůznější hrací koberce s vyznačenými cestami a loukami, dítě se pak učí přesnosti a logičnosti svého činění.  Však už se skoro připravuje do školky!

Učte dítě svět kolem sebe! Takhle funguje televize!

Jsem si jistá, že to dítě už dávno ví, ale na tomto nejjednodušším příkladu si lze ukázat, že v tomto věku děti mimořádně zajímá, jak fungují ty záhadné věci kolem něj. Ba dokonce i jak funguje sporák nebo mixér. Nebo pračka, lednička, jak se dá otevřít lahev s vodou… Pozor na ty všetečky. Člověk se ani nenaděje a ten malý dareba může přijít na něco, co zrovna není bezpečné.

Už si pamatuje!

No schválně! Zkuste to. Dvouleté děti už mají dobře fungující paměť. Povídejte si a někdy jakoby zapomeňte, jak něco funguje, kde je knoflík, kterým se zapíná rádio nebo televize nebo pračka… zapomeňte, koho jste potkali na hřišti nebo co jste tam dělali nebo kde jsou kyblíčky na písek. Hledejte, vzpomínejte a ptejte se dítěte na jeho radu. Bude mít obrovskou radost, když vám bude moci pomoct a v jeho hlavičce se rozhostí spokojené: „ Jsem dobrý! Pamatuju si. Příště si budu pamatovat ještě víc, abych mamince pomohl!“

Zkuste si zahrát pexeso, tohle je pro malé děti přímo dokonalé, má totiž veliké kartičky a krásné ilustrace oblíbených zvířátek. 

Miluje básničky!

Děti v tomto věku stále nevycházejí z úžasu nad maminčiným hlasem. Čtěte mu pohádky a především básničky. Rytmika hlasu je na dlouhou dobu zaujme a v době, kdy se dítěti rozšiřuje slovní zásoba, je takové společné čtení a ukazování obrázků, velice cenným pomocníkem. Zpívejte, tancujte!

Další vhodné hračky: Vkládačky a puzzle

Co se týče hraček, v tuto dobu neuděláte chybu, když sáhnete po kvalitním dřevěném puzzle nebo vícevrstvém papírovém tvrdém puzzle, po různých tvarových vkládačkách, stále vedou i zvukové hračky, malé hudební nástroje, domečky, panáčci, malé nádobíčko a obrázkové pohádkové knížky a leporela.

Vodní radovánky

Máme pro vás skvělé hračky, které zabaví děti ve vodě. Nejoblíbenější je u nás tato kachní dráha.

Jak si hrát s roční dítětem?

Jak si hrát s roční dítětem?

Já už skoro chodím! Vidíte? No vidíme, vidíme. Rozhodně už to notně mrštné a pohyblivé děťátko v klidu moc neudržíte. Jak ho tedy zabavit, jak si hrát v tomhle úžasném věku, kdy je maminka, no a vlastně i dítě, rádo, když si na chvíli odpočine u něčeho klidnějšího?

Není to sci-fi? Možná si říkáte? Neposedné, živé a už i trochu vzdorující dítě je tak těžké zabavit, aby si u své všetečné zábavy neublížilo. Sice chvilku vydrží u pohádky v televizi, ale… aktivně strávený čas s rodiči je tím nejcennějším, co mu můžete dát. Takže kam sáhnout?

05c52ef53db9f1-jak-si-hrat-s-rocnim-ditetem

Pojď mi pomáhat a dělej celý den se mnou!

Nejúčinnější rada našich babiček. V tomto věku dítě potřebuje stále ten živý kontakt s matkou a už vás bude i napodobovat. Věnujte čas přemýšlení a třeba i drobné reorganizaci svých činností tak, aby pokud možno s vámi mohlo dítě všechno dělat. Maminky se většinou shodují v tom, že když dítě pečlivě separovaly od své činnosti, byly víc unavené. Protože v mezidobí musely vymýšlet program pro dítě, když usnulo, tak rychle dodělat činnosti v kuchyni, koupelně apod.

Dítě se navíc cítilo odtržené od dění, stoupal počet zákazů „na to nesahej, to nedělej“. To nejenže není motivující, ale přiděláváte si tím do budoucna problémy i sobě. Dítě se nebude chtít ničeho účastnit, protože bude mít pocit, že to nemá cenu. Děti aktivně, leč bezpečně zapojené do běžné činnosti se tímto učí. Odkoukávají. Ví si později lépe rady ve svých vlastních situacích. Například pak nemusíte složitě učit
puberťáka mýt nádobí. Dítě to už bude umět!

z5c52f0d29ef28-jak-si-hrat-s-rocnim-ditetem2

Vyžaduje to ale trochu přerovnat kuchyň, koupelnu, udělat koutky pro dítě, kde může pracovat se svým/vaším nádobím, pokličkami, hrnci nebo nějakou důmyslnou hračkou, třeba bezpečně uzavřenou pet lahví naplněnou rýží (přesýpání bude super efekt), s prázdnými lahvičkami od
šamponu, čistými krabičkami od krémů apod.

A co umí nejlíp?

Třeba vyházet prádlo z prádelního koše (sice se do pračky většinou netrefí), to je přesně ta činnost, kterou dítě rádo udělá za vás!
U hraní se prostě v tomto věku musí něco dít! Skvělá jsou třeba tato vyskakovací motorická zvířátka, která zabaví a rozesmějí!

b5c52b68fa801d-vyskakovaci-zviratka (1)

První skládání kostek! Krabičkové věže jasně vedou

A u toho se pobaví i rodiče. Třeba tyto krabičkové věže jsou překrásně zpracované a ať je postavíte do jakékoliv věžičky, bude to pastva pro oči. Krása pohledět! navíc jsou krásně ilustrované, můžete tak dětem ukazovat zvířátka, tvary, barvy. A pozor, v tomto věku děti milují bourání těchto kostek. Nebojte, nemusíte se bát, věž je z lehkého, ale pevného kartonu. Nic se vašemu zlatíčku nestane.

959e225b2e7491-krabickova-vez

Dítě už si začíná uvědomovat posloupnost činností, tedy to, že prádlo vyházené z koše patří do pračky. Vysvětlete mu to a věřte, že pár kousků vloží do bubnu správně. Víc jich však skončí na zemi, protože, jak sami uznáte, tam je to větší švanda! Ale s kostičkami to půjde ještě lépe. Menší patří na větší, protože opačně to nedrží. A vůbec, je fascinující vidět, že něco dám na něco a ono to tam drží!

Nebo první vkládačky, kdy do otvoru vejde jenom ten tvar, který tam patří, či jednoduchá dřevěná puzzle. Dřevěná puzzle s praktickými úchyty jsou nejlepší.
Zkuste se při hře s dítětem vžít do jeho kůže, do jeho očí, které sledují svět jako fascinující divadlo neskutečných triků!

y5c52b7399d735-vkladani-tvaru-motoricka-hracka-legler2

Pozor už začínám chodit!

Maminko buď na pozoru! Malý začínající chodec se může lehce zranit. Podívejte se na tohle krásné motorické chodítko, nejenže pomáhá v první chůzi, ale také dítě na delší čas zabaví, je totiž plné didaktických hraček.

t5c52b7953a1d7-coditko-didakticka-kostka-2

Čtení a kreslení je ale také oblíbené!

Chvilky před spinkáním jsou věnovány soustředěné a klidné činnosti. Vede čtení a kreslení. V tomto věku děti milují, když si s nimi lehnete do postýlky a necháte je usnout ve své náručí. A pak ta hodinka, dvě… kterou budou spát, bude věnována jen a jen vám!