hrát si a být spolu
Jak se nezbláznit z domácí výuky a co pomáhá nám?

Na domácí vyučování jsme si všichni museli chvilku zvykat a museli jsme si všichni nastavit nový chod celé domácnosti. Starat se o 3 děti, učit 2 školáky, zabavit jedno batole, vařit, uklízet, pracovat a pečovat o domácnost není pro nikoho jednoduché. Proto jsem si musela nastavit nějaká pravidla, aby to v rámci mezí doma fungovalo, děti se něco naučily a já s manželem neskončila v blázinci:-).

Přiznám se, ž eprvní týden byl doslova očistec, neměla jsem žádný řád, děti se moc nesoustředily ajá měla pocit, že ty úkoly nemůžeme v životě stihnout. Po týdnu jsem si ale sedla, nastavila si pravidla a najednou nás to všechny docela baví.

Příprava je základ

Každý večer si pečlivě připravím všechny úkoly na další den. Využívám pak tedy hned času po snídani, kdy mají děti nejvíce energie a dokáží se déle soustředit. Ukážu jim dopředu všechny úkoly na daný den a děti si na kus papíru nakreslí puntíky podle počtu úkolů. Vezmou si figurky ze společenské hry, my používáme z této, jsou tam krásná dřevěná zvířátka a za každý vypracovaný úkol se posunou figurkou vpřed. To je ale radosti, když ví, že jim chybí poslední políčko.

Tím, že mám vše připravené, nezdržuje nás pak různé dohledávání pomůcek, zadání, sešitů, Uprostřed stolu máme uložená pera, tužky, pastelky, ořezávatko, gumu a pravítko. Děti tak neloví vše z penálu a tím se čas také docel azkracuje, když mají vše po ruce.

Prioritizace

V tomto počtu dětí a množství úkolů, které dostáváme není opravdu možné vše udělat na 100%. Vybírám tedy ze zadané látky to nejdůležitější a to opravdu důsledně procvičujeme, i třeba opakováním navíc nebo pomocí online nástrojů. U prvňáčka Péti je tedy nejdůležitější čtení, psaní, počítání, to procvičujeme každý den. U Elišky zase násobení, dělení, slovní druhy, pády a časování, skloňování.

Protože mám ale během učení na starosti někdy i Daníka,pokud manžel musí zrovna pracovat a nejde to odložit na později, rozdělila jsem učení do bloků po půl hodině a mezi nimi máme přestávky, kdy já se chvíli věnuji Daníkovi a Eliška s Péťou se proběhnou, protáhnou nebo nasvačí.

Děti střídavě pracují samostatně a pak každému vysvětluji novou látku. Péťa tedy začíná den vždy psaním a já mezitím s Eliškou probírám nové učivo, pak to zase vystřídáme.

uceni v karantene doma

Delegování

Když je nejhůř a Daník už nemá náladu, přichází Eliška v roli učitelky. Tato hra má u dětí opravdu úspěch. Eliška Péťu kontroluje ve čtení a vysvětlujeme mu matematiku. Je fajn děti někdy pozorovat a jsem na ně moc pyšná, jak to berou zodpovědně oba dva. Eliška je cítí důležitě a Péťa je zase rád, že se mu ségra chvilku věnuje.

V hlavní roli výukové hračky

V rámci vyučování se také snažím používat výukové hračky, je to příjemné zpestření a děti mají zase novou motivaci. U Péti teď nejvíc vedou sčítací a odčítací destičky, kde se snaží dosadit do výsledku výpočet. Je to ideální vzdělávací pomůcka pro prvňáčky. Skvěle na tabulce procvičí sčítání a odčítání do 19.

Matematické kostky je možné využít na sčítání, odčítání, násobení pro obě děti. Počítání je hned zábavnější a jakou mají děti radost, když mi padne těžký příklad:-). 

Eliška už zvládá i Brainbox Matematika od Albi, perfektně tam procvičí matematické dovednosti a logické uvažování.

V rámci matematiky jsou skvělým doplňkem i didaktické hodiny, kde děti vidí vztah mezi analogickým a digitálním časem a naučí se je díky tomu jednodušeji. 

Nejvíc teď ale hrajeme počítací pexeso od Albi. Úkolem je najít jako dvojici k číslu číslo, jejichž součet je 10. Dá se to ale využít i k násobení.

V rámci prvouky využíváme magnetické lidské tělo od Janod nebo lis na květiny.

Online programyMatikain

Školákov

Perfektní program, kde lze procvičit matematika, český jazyk, prvouka a angličtina. Využívám je hlavně na chvíle, kdy děti ztrácejí pozornost nebo se musím věnovat Daníkovi.

Matika.in

Pokud se vaše dítě učí matematiku podle prof. Hejného, je tento web ta nejlepší volba. Úlohy jdou navíc i vytisknout a dítě nemusí být přilepené k obrazovce počítače. Navíc je zde i řešení s výkladem a ukázené krok za krokem.

Motivace

Není to lehká situace ani pro rodiče, ani pro děti. Snažím se dětem domácí učení zpříjemnit a snažím se je trochu motivovat, aby je to víc bavilo a na učení se těšily. každý má své desky, kam si zakládá vyřešené úlohy a úkoly. Za každý list si lepí samolepku. Eliška si vybrala balení tisíce samolepek s dívčími motivy a Péťa preferoval samolepky se zvířátky. lepí si samolepky i úkoly, kde je i nějaká chybička, protože nejdůležitější se snaha. 

Někdy si měníme role a děti se snaží vysvětlit učivo mamince nebo tatínkovi. Tím si látku fixují a zároveň to vnímají jako hru. Také mají šibalský úsměv, když udělám nějakou tu chybu:-)

Tak vám všem držím pěsti, ať to co nejlíp zvládneme a jestli máte nějaký další tip, napište mi ho na lucka@chytraopicka.cz