hrát si a být spolu
Jak vybrat pro prvňáčka základní školu

Vybrat základní školu pro vašeho malého prvňáčka může být důležité a celkově se to ještě velmi podceňuje. Máte-li to štěstí, že si můžete základní školu vybrat, máte štěstí. A můžete si vybrat.
Stranou chvíli necháme maminky, které umisťují děti do Waldorské a Montessori školy a mají pro to ty správné důvody. Své místo mají i děti, které jsou vyučovány soukromou výukou nebo v domácím vzdělávání.

Co si budeme povídat, čas od času si možná každá maminka povzdechne, že něco takového by bylo pro její dítě vhodné… Ale, je tu „obyčejná základka“. Co s tím, jak si ji alespoň v duchu ohodnostit?
A pokud někde není dokonalá, na co se připravit, případně jak nedostatky kompenzovat? Co by ale v každém případě nemělo uniknout pozornosti a uvědomění i ve chvíli, kdy dítě jde do spádové školy nebo školy předem vybrané, protože jinou možnost nemá.

Tip: Podívejte se na náš článek, co má umět dítě k zápisu do školy

POVĚST ŠKOLY

Záměrně tímto začínáme, protože škola může mít překrásné internetové stránky a prezentaci, ale stačí jeden nebo několik zakomplexovaných pedagogů nebo nedobré vztahy zaměstnanců a ředitele a je na malér pro děti zaděláno. A to se nedozvíte nikde jinde, než od lidí, jejichž děti již tuto základní školu navštěvují. Můžeme se buď obrnit, být připraveni, nebo jít o dům dál, jsou-li problémy závažnější.

Důležité otázky?

  • Jak probíhá známkování a hodnocení, podpora dětí, kterým nevyhovuje klasický styl výuky, je tu možnost doučování?
  • Podporuje se výuka, snaha, nebo se trestá zapomínání?
  • Jak škola přistupuje k šikaně? Vyskytuje se tam, řeší ji, nebo ji zametá pod koberec?
  • Jak je na tom s inkluzí, asistenty?
  • Účastní se děti soutěží? Všechny děti, nebo jen vyvolené?

Tip: Super pexeso pro malé školáky

pexeso


SPOLUŽÁCI

Bude mít dítě čas rozvíjet se spolužáky vztahy i mimo školu? Je škola blízko, daleko, mají společné koníčky, kroužky?


JAK SE STAVÍ K DĚTEM SE SPECIÁLNÍMI POTŘEBAMI

To poznáte nejen osobním kontaktem, dotazem, ale i viz bod 1., a mluvíme tu jak o dětem mimořádně nadaných, tak těch, které potřebují individuální vedení. Bude-li toto zanedbáno, je pak na rodičích, aby vše vykompenzovaly zvláštními kroužky, doučováním a vlastní iniciativou.

KVALITA UČITELŮ

Rodiče se prvotně o toto příliš nezajímají, ale je dobré si zjistit, jak se pedagogové dále vzdělávají, jaké absolvují kurzy a jakým směrem vedou výuku, zda-li vůbec nově nabyté dovednosti mohou při klasické výuce uplatnit.


VYBAVENOST ŠKOLY

Technická a moderní vybavenost školy se může zdát důležitá. A také je, notně usnadňuje výuku. Jsou zde žákovské knížky, Bakaláři, nebo něco jiného? Technické vybavení ale nenahradí nepříjemné nebo nekvalitní učitele či jinak nevhodné prostředí.

Obecně se dá říci, že kvalitní škola do velké míry z vašeho dítěte vytáhne maximum. Méně kvalitní pak umí zadupat veškeré talenty a zadělat na mindráky. První a druhá třída ještě bývá celkem v pořádku, ale pokud se budete ptát na reference, vezměte v potaz ročníky vyšší, případně druhý stupeň, na kterém se kvalita školy již nekompromisně ukazuje.